Mert a szó elszáll, az írás megmarad

A netes felületeken a szövegeink határozzák meg azt a bizonyos első benyomást. Ne veszíts ügyfeleket emiatt!

Van ma még bármi jelentősége is a helyesírásnak?

A közösségi médiában uralkodó állapotok alapján jogos a kérdés. Kegyetlen állítás, de igaz: A helyesírási hibák, elütések, a nehezen értelmezhető, gördülékeny olvasást akadályozó szövegek súlyosan károsíthatják a vállalkozásod megítélését, s így hosszabb távon annak bevételeit is.

Hiába vagy jó szakember, ha a posztjaid, honlapod szövege, blogbejegyzéseid, kiadványaid tele vannak hibákkal. Ez olyan, mintha egy-egy üzleti megbeszélésen, tárgyaláson igénytelenül, nem megfelelő ruházatban, izzadtan, ápolatlanul jelennél meg. A hatása pont ugyanolyan: hanyagságra, megbízhatatlanságra vall. Az az üzenete az ügyfelek felé, hogy a nekik nyújtott szolgáltatás sem lesz majd különb.

De hát miért lektoráltatnám a szövegeim, amikor a Word úgyis aláhúzza a hibákat?

Vitathatatlan, hogy a szövegszerkesztők automatikus helyesírás-ellenőrzőivel kiszűrhető néhány hiba, azonban ez nem elegendő.

Egyrészt ezek a programok rengeteg hibát tartalmaznak, így nem szabad minden általuk tett javaslatot magától értetődőnek venni, s elfogadni azokat.

Másrészt nem emberek, hanem algoritmusok javítják a szöveget. Ebből adódóan ugyan lehet, hogy érvényes nyelvtani szabály alapján jelölnek meg valamit hibásnak, de közel, s távol sem biztos, hogy arra a helyzetre tényleg azt a szabályt kellene alkalmazni. Bármennyire is fejlettek ezek a programok, az egyértelmű beazonosítására még mindig csak az emberi agy a legalkalmasabb.

A királynét megölni nem kell félnetek jó lesz ha mindenki egyetért én nem ellenzem.

A királynét megölni, nem kell félnetek, jó lesz, ha mindenki egyetért, én nem ellenzem.

A királynét megölni nem kell, félnetek jó lesz, ha mindenki egyetért, én nem, ellenzem.

A Google-ben is le tudom ellenőrizni, nem?

A helyesírás hiteles forrása nem a Google (azaz a “nép”), hanem a Magyar Tudományos Akadémia (azaz a nyelvészek és a magyartanárok). Mégis sokan a Google-höz fordulnak, ha bizonytalanok egy-egy szó helyesírásában. Ezzel az a baj, hogy a Google az alapján rendszerezi a találatokat, hogy melyik kifejezés a legelterjedtebb, melyik szerepel több oldalon, ami a legkevésbé sem egyenlő azzal, hogy az a helyes.

Lásd, a fenti képen is a helytelenül hosszú í-vel írt szinonima szóra sokkal több találatot ad a Google, mint annak helyes, rövid i-vel írt verziójára. Ha valaki ez alapján dönt, akkor egyrészt helyesírási hibát vét, másrészt gyarapítja a rossz verziók számát, s így annak terjedési esélyeit is.

Hogyan ellenőrizhetném mégis én magam a szövegeim?

Az eszközök természetesen számodra is rendelkezésre állnak mindehhez. Elsőként is érdemes újratanulni az iskolai nyelvtananyagokat.

Mindenképp legyen a kezed ügyében A magyar helyesírás szabályai legfrissebb kiadása, illetve egy Osiris Helyesírás kötet is. Ha maximalista vagy, akkor ennél bővebb könyvtárral is érdemes felszerelkezni.

Online verzióként használhatod a Magyar helyesírás portál adatbázisát is, azonban a lábléc alapján 2013-ban frissítették utoljára, ezért kellő óvatossággal kezeld a találatokat.

Ha nem vagy biztos egy-egy szó, kifejezés helyesírásában, akkor érdemes ellenőrizni azt a Magyar Tudományos Akadémia oldalán. Azonban ne csak a találatokat nézd, hanem olvasd el alattuk az értelmező szabályokat is, hisz azok döntik el, a te esetedben melyik a megfelelő verzió.

Szintén szuper forrás a Magyar Nyelvi Szolgáltató Iroda honlapja, ahol a vitathatóbb szavakról, kifejezésekről találhatsz szakmai állásfoglalásokat. Itt is érdemes rákeresni arra, amiben bizonytalan vagy.

A helyesíráson túl pedig figyelj oda a bő és változatos szókincsre is a szövegeid megírásakor. Ehhez segítségül hívhatod a Szinonimaszótárt, illetve az Idegen Szavak Gyűjteményét.

Azt azonban ne felejtsd el, hogy büszke szülőként a saját szövegeid iránt elfogult leszel, s előfordulhat, hogy épp ezért nem veszed észre annak alapvető hibáit. Ezért érdemes azt egy kívülálló, érzelmileg nem bevont személlyel ellenőriztetni. S ha már így döntesz, akkor az lehetőség szerint ne a barátok vagy az asszisztensed, hanem egy hozzáértő szakember legyen.

Miért minket válassz?

R

Több mint 10 év tapasztalat

A NetLektort 2009 őszén alapítottuk, így közel 10 év tapasztalata áll már a hátunk mögött. Számos könyv, honlap, blog, kiadvány szövege került már javítótollunk alá. Évek óta visszatérő, elégedett ügyfelekkel dicsekedhetünk.

R

Reális árakon dolgozunk

Áraink megfelelnek a piaci átlagnak. Árajánlataink során mindig figyelembe vesszük a szöveg terjedelmét is, így egy-egy nagyobb volumenű munka esetében a standard árnál jóval kevesebbért dolgozunk. Ugyanígy adunk árajánlatot akkor is, ha kisebb, de folyamatos megbízásról van szó.

R

Tesztelj le minket!

Ha még nem dolgoztál velünk, küldj a javítandó szövegből egy pároldalas részletet. Válaszként megírjuk a hibák, illetve a javasolt módosítások számát. Így el tudod dönteni, hogy kéred-e a munkánkat a teljes szövegre is vagy sem.

Olvass bele a blogunkba!

A könyvkészítés művészete

A könyvkészítés művészete

Régen igazi művészet volt a könyvkészítés. Az alábbi videóval betekintést nyerhetünk ebbe a régi világba. Én szájtátva néztem végig. Ha szereted a könyveket, te is így fogsz járni! 

Vesszőparipa 1. – A kevesebb néha több

Vesszőparipa 1. – A kevesebb néha több

Helyesírásunk egyik legnehezebben megtanulható része a vessző használata. Rengeteg szabály vonatkozik rá, de ha egyszer megértjük a logikáját, vagy legalábbis megjegyezzük az alapvető szabályait, kevésbé okoz majd gondot. Ebben szeretne segíteni a...

Marketing szakértő vagy marketingszakértő?

Marketing szakértő vagy marketingszakértő?

Nem köntörfalazok, kezdem a válasszal: marketingszakértő, egybeírjuk. Hiába írják olyan sokan külön, hiába ajánlja még a Google is a helytelen verziót, illetve javít ki minket a rosszra, ha rákeresünk.:) Az alárendelő összetételeket mindig...

Kapcsolat